אג׳נדה חינוכית
אג'נדה חינוכית
מרכז שבילים הוקם מתוך אמונה מוחלטת ביכולתו של כל אדם, בכל גיל –ילדים, בני נוער ומבוגרים, להשתנות. כפי שאמר פרופסור פוירשטיין (אוניברסיטה העברית ) "האדם הוא ישות משתנה ".
הערך המרכזי בעבודה במרכז שבילים, הינו המסוגלות העצמית (Self-efficacy) כלומר, תפיסתו של הפרט לגבי יכולתו לבצע התנהגות שתביא לתוצאה מסוימת ולמעשה - אמונתו של האדם בעצמו וביכולתו לבצע משימה.
מודל העבודה במרכז שבילים מבוסס על 4 שלבים השזורים זה בזה בכל מהלך העבודה:
יתבצע באמצעות התנסות בהשלמת משימות והתמודדות תפקודית מולן,
חיקוי התנהגות אחרים (מתן דוגמא אישית) ושכנוע מילולי ע"י המלווה, הנתפס כדמותמשמעותית וברת סמכא.
זהו שלב קריטי במודל העבודה בו נוצר השינוי האמיתי,
בעקבות שילוב בין יציאה מאזור הנוחות, המלווה בתחושת סכנה ופחד,
ליצירת תחושות גבוהות של עוררות רגשית,
בד בבד עם הקניית תבניות קוגניטיביות לשליטה ברגשות.
למעשה מתקיימת התנסות עצמאית מיטיבהאל מול החוויה.
"לילדים, יש צורך הישרדותי,חושי לטעום סכנה והתלהבות,
זה לא אומר שהם צריכים לעסוק בפעילויות מסוכנות,
אלא שהם צריכים להרגיש שהם נוטלים סיכון גדול.
זה מפחיד אותם, אבל אז הם מתגברים על הפחדוכך מבינים משהו על עצמם.
"כשהם נותרים לבדם הם מקבלים אחריות מלאה על מעשיהם
ועל ההשלכות של החלטותיהם, וזו חוויה מלהיבה." ( חנה רוזן 2012 )
כל עשייה שלנו מלווה בתהליך החלטה ובבחירה – חלקן בחירות מודעות וחלקן לא.
לקום בבוקר זו בחירה, לצחצח שיניים זו בחירה,
להתנהג כך או אחרת זו תמיד בחירה
וגם לכעוס, לצעוק, לריב ולבכות - אלו הןכולן בחירות.
בעבודתנו במרכז אנחנו מראים לחניכים
כי לכל בעיה או התלבטות קיימים יותר מפתרון אחד
וכי אנו יכולים וחייבים ללמוד לבחור.
בשלב זה אנחנו מבינים, מראים ומשקפים לחניכים כי לכל פעולה,התנהגות או אמירהשל הפרט בקבוצה יש תגובה ישירה היוצרת תזוזה לכיוון מסוים, חיובי או שלילי ולכן - על הפרטים להיות מודעים לעצמם, ולמצוא את הדרך לזהות את רגשותיהם ולחלוק אותםבאופן שלא יפגע באחר.
ערכים חינוכיים שלאורם אנו פועלים
כבר מפגישתנו הראשונה התרשמתי מדותן מייסד שבילים ומצוותו.
הגישה החינוכית והטיפולית מועברת ומורגשת כבר מהרגע הראשון.
הגישה שנותנת לכל אחד מקום להתמודדות, צמיחה, למידה והתקדמות.
שרואה את הפרט ואת הקבוצה ומאפשרת לצאת למרחבים חדשים, מרחבי הטבע והנשמה.
משנה לשנה כמות ואופי הפעילויות שאנו מקיימים עם מרכז שבילים עולה ומתפתחת בהתאם לצרכי השטח ולאור ההמלצות החמות והעדויות החיוביות שאנו מקבלים מהשטח על שיפור ברמה הפרטנית ובעיקר על שינוי חיובי באקלים החברתי וביכולת לפתור קונפליקטים.
במסגרת שיתופי הפעולה עובדים מרכז שבילים בקבוצות גיל שונות מיסודי ועד תיכון ביישובים בתהליכים שנתיים.
העברת סדנאות הכשרה וגיבוש לצוותי חינוך בלתי פורמאלי.
מסע לילה לבני נוער.
הכשרת מד"צים להעברת פעילות ברוח שבילים במחנה פסח.
תהליכים שכבתיים שנתיים בבתי ספר בשיתוף צוות בית הספר, של החברה היהודית וכן החברה הערבית.
העבודה מול מרכז שבילים הינה מקצועית ומסודרת. אנו נפגשים לעדכונים שוטפים ולסיכומי תהליכים וכן מקבלים שיקוף ושיתוף באופן רציף ושוטף.
בברכה,
טל רובין, מנהלת מחלקת חינוך בלתי פורמלי מטה אשר
דותן היקר,
אני רוצה להביע את הערכתי על שיתוף הפעולה והעבודה המשותפת שלנו לאורך השנה בכלל ובאירוח והפעילות עם שתי המשלחות השבוע בפרט.
זכינו בשותף אמיתי שקשוב, בעל יכולת גמישות והתאמה ובעיקר נעים הליכות ואיש מקצוע נהדר.
בתודה והערכה, ציפייה להמשך שיתופי הפעולה ואיחולי שנה טובה
ברניס וצוות השותפות
תוכנית שבילים החלה לפעול השנה בבית ספר" רגבה" בחודש אוקטובר בשכבה ד'.
שכבה זאת התאפיינה בתקשורת בין אישית לקויה בין תלמידי הכיתה, שימוש באלימות פיזית ומילולית כאמצעי לפתרון בעיות חברתיות.
תוכנית "שבילים" שנכנסה לשכבה הייתה אמצעי נוסף וחשוב ביותר כדי להתמודד עם התופעה. מדי שבוע ביום רביעי המשך שעתיים מגיעים שני מדריכים מטעם התוכנית ומקיימים עם התלמידים פעילויות מחוץ לכיתה ובתוכה. בפעילויות המועברות מתנסים התלמידים בתרגילים הדורשים מהם לבחון את עצמם ומצריכים שיתוף פעולה מצד שאר תלמידי הכיתה. לאחר כל פעילות מתקיימת שיחה ובה מועלות התובנות מהפעילות.
לפעילות מתלווה באופן קבוע מחנכת הכיתה שמבחינתה זה סוג של מודלינג . שעתיים אלה מאפשרות לה להכיר לעומק את כלל התלמידים ולהמשיך את התהליך בכיתה.
לאחר כחצי שנה של פעילות אני חייב לציין שבשלוש כיתות ד' השתנה האקלים הכיתתי. הילדים משתמשים באמצעים אחרים כדי לפתור קונפליקטים חברתיים . הילדים בציפייה לכל מפגש, למרות התהליך, הלא פשוט, של ההתבוננות הפנימית שהם נדרשים לעבור.
תוכנית שבילים מתקיימת מדי שבוע במשך שעתיים ובה משתתפים כלל תלמידי הכיתה. חשוב מאוד לשמור על התהליך ועל המסגרת הקיימת היום. כל מסגרת אחרת שבה תועבר התוכנית תפגע בה : הפעלת התוכנית במשך חצי שנה לא תמצא את כל התהליך שהרי – לוקח זמן של הכרות, הכרת הכללים וברגע שמתחיל התהליך האמיתי הזמן יסתיים. גם מסגרת של שבוע כן ושבוע לא אינה מתאימה כיוון שזה יפגע ברצף. בלוח חופשות הקיים בבית הספר יצא לעיתים, שמפגשים יתרחשו אחת לחודש וגם זה, מן הסתם יפגע ברצף החשוב כל כך.
חשוב ביותר להמשיך את התוכנית גם בשנת הלימודים הבאה במתכונתה הנוכחית.
עדי הראל, מנהל בית הספר