אג׳נדה חינוכית
אג'נדה חינוכית
מרכז שבילים הוקם מתוך אמונה מוחלטת ביכולתו של כל אדם, בכל גיל –ילדים, בני נוער ומבוגרים, להשתנות. כפי שאמר פרופסור פוירשטיין (אוניברסיטה העברית ) "האדם הוא ישות משתנה ".
הערך המרכזי בעבודה במרכז שבילים, הינו המסוגלות העצמית (Self-efficacy) כלומר, תפיסתו של הפרט לגבי יכולתו לבצע התנהגות שתביא לתוצאה מסוימת ולמעשה - אמונתו של האדם בעצמו וביכולתו לבצע משימה.
מודל העבודה במרכז שבילים מבוסס על 4 שלבים השזורים זה בזה בכל מהלך העבודה:
יתבצע באמצעות התנסות בהשלמת משימות והתמודדות תפקודית מולן,
חיקוי התנהגות אחרים (מתן דוגמא אישית) ושכנוע מילולי ע"י המלווה, הנתפס כדמותמשמעותית וברת סמכא.
זהו שלב קריטי במודל העבודה בו נוצר השינוי האמיתי,
בעקבות שילוב בין יציאה מאזור הנוחות, המלווה בתחושת סכנה ופחד,
ליצירת תחושות גבוהות של עוררות רגשית,
בד בבד עם הקניית תבניות קוגניטיביות לשליטה ברגשות.
למעשה מתקיימת התנסות עצמאית מיטיבהאל מול החוויה.
"לילדים, יש צורך הישרדותי,חושי לטעום סכנה והתלהבות,
זה לא אומר שהם צריכים לעסוק בפעילויות מסוכנות,
אלא שהם צריכים להרגיש שהם נוטלים סיכון גדול.
זה מפחיד אותם, אבל אז הם מתגברים על הפחדוכך מבינים משהו על עצמם.
"כשהם נותרים לבדם הם מקבלים אחריות מלאה על מעשיהם
ועל ההשלכות של החלטותיהם, וזו חוויה מלהיבה." ( חנה רוזן 2012 )
כל עשייה שלנו מלווה בתהליך החלטה ובבחירה – חלקן בחירות מודעות וחלקן לא.
לקום בבוקר זו בחירה, לצחצח שיניים זו בחירה,
להתנהג כך או אחרת זו תמיד בחירה
וגם לכעוס, לצעוק, לריב ולבכות - אלו הןכולן בחירות.
בעבודתנו במרכז אנחנו מראים לחניכים
כי לכל בעיה או התלבטות קיימים יותר מפתרון אחד
וכי אנו יכולים וחייבים ללמוד לבחור.
בשלב זה אנחנו מבינים, מראים ומשקפים לחניכים כי לכל פעולה,התנהגות או אמירהשל הפרט בקבוצה יש תגובה ישירה היוצרת תזוזה לכיוון מסוים, חיובי או שלילי ולכן - על הפרטים להיות מודעים לעצמם, ולמצוא את הדרך לזהות את רגשותיהם ולחלוק אותםבאופן שלא יפגע באחר.