058-77-47-566

אג׳נדה חינוכית

אג'נדה חינוכית

מרכז שבילים הוקם מתוך אמונה מוחלטת ביכולתו של כל אדם, בכל גיל –ילדים, בני נוער ומבוגרים, להשתנות. כפי שאמר פרופסור פוירשטיין (אוניברסיטה העברית ) "האדם הוא ישות משתנה ".

הערך המרכזי בעבודה במרכז שבילים, הינו המסוגלות העצמית (Self-efficacy) כלומר, תפיסתו של הפרט לגבי יכולתו לבצע התנהגות שתביא לתוצאה מסוימת ולמעשה - אמונתו של האדם בעצמו וביכולתו לבצע משימה.

מודל העבודה במרכז שבילים מבוסס על 4 שלבים השזורים זה בזה בכל מהלך העבודה:

שלב ראשון - בניית תחושת המסוגלות העצמית
יתבצע  באמצעות התנסות בהשלמת משימות והתמודדות תפקודית מולן, חיקוי התנהגות אחרים (מתן דוגמא אישית) ושכנוע מילולי ע"י המלווה, הנתפס כדמותמשמעותית וברת סמכא.
שלב שני - אי נוחות ופחד כמייצרים שינוי
זהו שלב קריטי במודל העבודה בו נוצר השינוי האמיתי, בעקבות שילוב בין יציאה מאזור הנוחות, המלווה בתחושת סכנה ופחד, ליצירת תחושות גבוהות של עוררות רגשית, בד בבד עם הקניית תבניות קוגניטיביות לשליטה ברגשות. למעשה מתקיימת התנסות עצמאית מיטיבהאל מול החוויה. "לילדים, יש צורך הישרדותי,חושי לטעום סכנה והתלהבות, זה לא אומר שהם צריכים לעסוק בפעילויות מסוכנות, אלא שהם צריכים להרגיש שהם נוטלים סיכון גדול. זה מפחיד אותם, אבל אז הם מתגברים על הפחדוכך מבינים משהו על עצמם.  "כשהם נותרים לבדם הם מקבלים אחריות מלאה על מעשיהם ועל ההשלכות של החלטותיהם, וזו חוויה מלהיבה." ( חנה רוזן 2012 )
שלב שלישי -הבחירה
כל עשייה שלנו מלווה בתהליך החלטה ובבחירה – חלקן בחירות מודעות וחלקן לא. לקום בבוקר זו בחירה, לצחצח שיניים זו בחירה, להתנהג כך או אחרת זו תמיד בחירה וגם לכעוס, לצעוק, לריב ולבכות  - אלו הןכולן בחירות. בעבודתנו במרכז אנחנו מראים לחניכים כי לכל בעיה או התלבטות קיימים יותר מפתרון אחד וכי אנו יכולים וחייבים ללמוד לבחור.
שלב רביעי - קבלת אחריות על הבחירות והמעשים והבנת משמעותם
בשלב זה אנחנו מבינים, מראים ומשקפים לחניכים כי לכל פעולה,התנהגות או אמירהשל הפרט בקבוצה יש תגובה ישירה היוצרת תזוזה לכיוון מסוים, חיובי או שלילי ולכן - על הפרטים להיות מודעים לעצמם, ולמצוא את הדרך לזהות את רגשותיהם ולחלוק אותםבאופן שלא יפגע באחר.

ערכים חינוכיים שלאורם אנו פועלים

ענווה

אותו מקום באמצע, בין השחצנות לביטול העצמי המעביר את כל המסרים ללא צורך במילים.

לקיחת אחריות

תמיד לאמת ולעמת את הילד עם משמעות התנהגותו' ולהעניק שדרה ערכית, עוז ודימוי עצמי' שיכילו אחריות כוללת על מעשיו.

ראיית החלש

למצוא תמיד את המקום הקטן הזה בלב בכדי לסייע, לפעול ולגלות אמפטיה לאחד שצריך אותה יותר מכולם. אנחנו מעודדים ומחזקים את ערכי הכבוד והסובלנות בין בני האדם ומפתחים את יכולת הנתינה והעזרה לזולת.

אמירת אמת

להעניק את התחושה של שלווה בכל מעשייך ללא צורך לשחזר, להתגונן ולשקר.
להיות כן ופשוט בפיך בלבבך ובמעשיך.

נימוס

להעז אך גם לדעת לעצור, לכבד ולהיות מכובד ולבנות סביבה היוצרת גשרים תרבותיים בין אנשים, בכל מצב ובכל זמן.

תרומה

להרגיש את המקום הנפלא הזה של העשייה למען ושל לתת ללא רצון לקחת.

דוגמה אישית

זו היא מעלת המעלות – התנהגותך משפיעה על התנהגותם של אחרים, שפתך, על שפתם, חלומך מאיר את חלומם.

לפרטים נוספים ושאלות

אנא צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם

שאלות נפוצות

מה יש לנו להציע?
  1. פעילויות חינוך בלתי פורמאליים ליישובים, בדגש על בני נוער וילדים.
  2. חניכה וליווי לילדים ונוער בטבע בתהליך של העצמה וחוויה.
  3. ליווי מקצועי לצוותי מורים בבתי הספר ולצוותי חינוך.
  4. אירוח סדנאות בנושאי רוח וחינוך.
  5. מסעות שטח – יציאה למרחב הטבעי תוך יצירת שינוי במרחב הפנימי.
למי זה מתאים?
הפעילות במרכז שבילים מפתחת מיומנויות וכישורים בשני מישורים עיקריים: המישור הקבוצתי קבוצות גדילה וצמיחה לפיתוח התפיסה העצמית וחיזוק הביטחון העצמי, הגברת המודעות להתנהגות ולימוד מיומנויות חברתיות וחיים בקבוצה. התהליך נעשה במפגש אינטגרטיבי חד שבועי או דו שבועי המשלב שיחות, אתגר (פיזי, מנטאלי או רגשי), תחושות, מחשבות, תיווך, הכלה, רכות,בחירה ויצירה. מכל משימה ניתן ללמוד על הדינאמיקה הקבוצתית, וההתגברות על האתגר מאפשרת התהוות של תהליכים קבוצתיים ובהם: גיבוש, בניית אמון בין חברי הקבוצה, טיפוח מנהיגות, פיתוח דרכי קבלת החלטות בקבוצה ועוד. במהלך המפגש המנחה מקצה משימות שונות או מספר סיפור, מתווך ומשקף סיטואציות, נותן חיזוקים חיוביים במינון ובזמן הנכוןומסייע למשתתפים לעבד את החוויה. המישור האישי ישנם ילדים יותר רגישים המתמודדים עם קשיים חברתיים ורגשיים וחיים עם תחושת כשלון אשר פוגעת בדימוי העצמי שלהם וגורמת להם לוותר מראש על התנסויות. ילדים אלו זקוקים למקום בו הם יכולים להתבטא, להתנסות ולהתחזק בלי פחד ממה שיגידו ומאיך שהם יראו. בסדרת המפגשים אנחנו לומדים להכיר אחד את השני, בונים יחסי אמון הדדיים ומכינים לכל ילד תכנית אישית של טיפול ואימון בטבע - בהתאם לצרכיו. במהלך המפגש הילד מקבל את האפשרות להוביל ולהבין שהוא יכול להצליח בכל פעם, צעד צעד, בדרך שלו ובלי לחץ. התוצאות מאד מהירות ומעוררות השראה וגאווה עצומה בילד חווית ההצלחה מאפשרת לו להעזגםבמסגרת החברתית מול ילדים אחרים.
אנחנו מאמינים
אנחנו מאמינים בתהליך חינוכי בונה, מכווין, מדריך ומשפיע אך עם זאת גם מאפשר מרחב לעיצוב עצמי. תפקידו של צוות המרכז הוא לשקף ולתווך עבור החניכים את הסיטואציות, להאיר בהן צדדים מסוימים, להרחיב את חווית הילד וליצור אצלו תובנות חדשות כלפי עצמו וכלפי חבריו, לעזור לו לדייק את רגשותיו ומחשבותיו וע"י כך לבחור את התנהגותו. כצוות חינוכי מטרתנו אינה בהכרח לספק תמיד את הפתרונות אלא לתת לחניכים להתחבט בשאלה ולנסות להגיע לפתרונות בעצמם. בעשותם כך הם מפתחים יכולות של מציאת פתרונות, איפוק, גמישות, הקשבה, תקשורתוהגעה להסכמות.

כבר מפגישתנו הראשונה התרשמתי מדותן מייסד שבילים ומצוותו. הגישה החינוכית והטיפולית מועברת ומורגשת כבר מהרגע הראשון. הגישה שנותנת לכל אחד מקום להתמודדות, צמיחה, למידה והתקדמות. שרואה את הפרט ואת הקבוצה ומאפשרת לצאת למרחבים חדשים, מרחבי הטבע והנשמה. משנה לשנה כמות ואופי הפעילויות שאנו מקיימים עם מרכז שבילים עולה ומתפתחת בהתאם לצרכי השטח ולאור ההמלצות החמות והעדויות החיוביות שאנו מקבלים מהשטח על שיפור ברמה הפרטנית ובעיקר על שינוי חיובי באקלים החברתי וביכולת לפתור קונפליקטים. במסגרת שיתופי הפעולה עובדים מרכז שבילים בקבוצות גיל שונות מיסודי ועד תיכון ביישובים בתהליכים שנתיים. העברת סדנאות הכשרה וגיבוש לצוותי חינוך בלתי פורמאלי. מסע לילה לבני נוער. הכשרת מד"צים להעברת פעילות ברוח שבילים במחנה פסח. תהליכים שכבתיים שנתיים בבתי ספר בשיתוף צוות בית הספר, של החברה היהודית וכן החברה הערבית. העבודה מול מרכז שבילים הינה מקצועית ומסודרת. אנו נפגשים לעדכונים שוטפים ולסיכומי תהליכים וכן מקבלים שיקוף ושיתוף באופן רציף ושוטף. בברכה,

טל רובין, מנהלת מחלקת חינוך בלתי פורמלי מטה אשר

דותן היקר, אני רוצה להביע את הערכתי על שיתוף הפעולה והעבודה המשותפת שלנו לאורך השנה בכלל ובאירוח והפעילות עם שתי המשלחות השבוע בפרט. זכינו בשותף אמיתי שקשוב, בעל יכולת גמישות והתאמה ובעיקר נעים הליכות ואיש מקצוע נהדר. בתודה והערכה, ציפייה להמשך שיתופי הפעולה ואיחולי שנה טובה

ברניס וצוות השותפות

תוכנית שבילים החלה לפעול השנה בבית ספר" רגבה" בחודש אוקטובר בשכבה ד'. שכבה זאת התאפיינה בתקשורת בין אישית לקויה בין תלמידי הכיתה, שימוש באלימות פיזית ומילולית כאמצעי לפתרון בעיות חברתיות. תוכנית "שבילים" שנכנסה לשכבה הייתה אמצעי נוסף וחשוב ביותר כדי להתמודד עם התופעה. מדי שבוע ביום רביעי המשך שעתיים מגיעים שני מדריכים מטעם התוכנית ומקיימים עם התלמידים פעילויות מחוץ לכיתה ובתוכה. בפעילויות המועברות מתנסים התלמידים בתרגילים הדורשים מהם לבחון את עצמם ומצריכים שיתוף פעולה מצד שאר תלמידי הכיתה. לאחר כל פעילות מתקיימת שיחה ובה מועלות התובנות מהפעילות. לפעילות מתלווה באופן קבוע מחנכת הכיתה שמבחינתה זה סוג של מודלינג . שעתיים אלה מאפשרות לה להכיר לעומק את כלל התלמידים ולהמשיך את התהליך בכיתה. לאחר כחצי שנה של פעילות אני חייב לציין שבשלוש כיתות ד' השתנה האקלים הכיתתי. הילדים משתמשים באמצעים אחרים כדי לפתור קונפליקטים חברתיים . הילדים בציפייה לכל מפגש, למרות התהליך, הלא פשוט, של ההתבוננות הפנימית שהם נדרשים לעבור. תוכנית שבילים מתקיימת מדי שבוע במשך שעתיים ובה משתתפים כלל תלמידי הכיתה. חשוב מאוד לשמור על התהליך ועל המסגרת הקיימת היום. כל מסגרת אחרת שבה תועבר התוכנית תפגע בה : הפעלת התוכנית במשך חצי שנה לא תמצא את כל התהליך שהרי – לוקח זמן של הכרות, הכרת הכללים וברגע שמתחיל התהליך האמיתי הזמן יסתיים. גם מסגרת של שבוע כן ושבוע לא אינה מתאימה כיוון שזה יפגע ברצף. בלוח חופשות הקיים בבית הספר יצא לעיתים, שמפגשים יתרחשו אחת לחודש וגם זה, מן הסתם יפגע ברצף החשוב כל כך. חשוב ביותר להמשיך את התוכנית גם בשנת הלימודים הבאה במתכונתה הנוכחית.

עדי הראל, מנהל בית הספר

שמרו על קשר

אנחנו נשמח לשמוע מכם!

058-7747-566 | 054-7312-032

dnyr26@gmail.com

 

צור קשר

אנא הזן הודעה.

עקבו אחרינו בפייסבוק