אודות שבילים
אודות שבילים
על שבילים
שבילים – מרכז חינוך וטיול, נולד מתוך האמונה כי הטבע הוא המורה הטוב ביותר
וכי יכולים להתרחש בו תהליכים מחזקים ובונים לכל אדם, הן כיחיד והן כקבוצה.
כמי שגדל בקיבוץ, הקבוצה והיחד תמיד היו חלק ממני. עבדתי עם ילדים בחממות של הקיבוץ, הדרכתי נוער במסגרות שונות, בתנועה ובמערכות החינוך. לאורך השנים,כמטפל מוסמך ומדריך טיולים, גבר בי הרצון להמשיך וללוות ילדים ונוער,
להשפיע, לשנות, לעצב את עולמם, ולהעניק להם את התמיכה, העידוד, המילה הטובה והדחיפה הקטנהשיכולה לעשות הבדל גדול כל כך בחיי כל ילד.
מהמקום הזה הקמנו את מרכז שבילים כסביבה מפקחת, מבקרת ומאתגרת
בה ילדים ובני נוער יכולים לפתח כלים ואמונה ביכולתם על ידי התנסות בתהליכים המקבילים לסיטואציות מחייהם.
המרכז עובד הן ברמה הטיפולית פרטנית והן ברמת הקבוצה וכל העבודה במרכז מתבצעת בטבע ובאמצעותו.
היעוד שלנו
הצוות החינוכי
אנחנו מאמינים בתהליך חינוכי בונה, מכווין, מדריך ומשפיע אך עם זאת גם מאפשר מרחב לעיצוב עצמי.
תפקידו של צוות המרכז הוא לשקף ולתווך עבור החניכים את הסיטואציות, להאיר בהן צדדים מסוימים, להרחיב את חווית הילד וליצור אצלו תובנות חדשות כלפי עצמו וכלפי חבריו, לעזור לו לדייק את רגשותיו ומחשבותיו וע"י כך לבחור את התנהגותו.
כצוות חינוכי מטרתנו אינה בהכרח לספק תמיד את הפתרונות אלא לתת לחניכים להתחבט בשאלה ולנסות להגיע לפתרונות בעצמם. בעשותם כך הם מפתחים יכולות של מציאת פתרונות, איפוק, גמישות, הקשבה, תקשורת והגעה להסכמות.
מבנה המרכז
מרכז שבילים, מנוהל ע"י דותן שבתאי, בעל תואר ראשון בהיסטוריה עתיקה של עם ישראל מטפל מוסמך בשתי גישות קוגניטיביות של Team Therapy ו Pivot ומנחה קבוצות לנוער בסיכון. מדריך תו תקן של משרד החינוך והחברה להגנת הטבע .
במרכז שבילים קיימות שתי שלוחות מרכזיות בעשייה השוטפת:
ערכי המרכז וערכים חינוכיים
אג'נדה חינוכית
מרכז שבילים הוקם מתוך אמונה מוחלטת ביכולתו של כל אדם, בכל גיל –ילדים, בני נוער ומבוגרים, להשתנות. כפי שאמר פרופסור פוירשטיין (אוניברסיטה העברית ) "האדם הוא ישות משתנה ".
הערך המרכזי בעבודה במרכז שבילים, הינו המסוגלות העצמית (Self-efficacy) כלומר, תפיסתו של הפרט לגבי יכולתו לבצע התנהגות שתביא לתוצאה מסוימת ולמעשה - אמונתו של האדם בעצמו וביכולתו לבצע משימה.
מודל העבודה במרכז שבילים מבוסס על 4 שלבים השזורים זה בזה בכל מהלך העבודה:
שרותי המרכז
העברת תכנית פעילות ועבודה תהליכית ע"י צוות מרכז שבילים בתוך קבוצה,
נעשית בשעות הלימוד בבתי הספר ובשעות אחר הצהריים בישובים עצמם כחלק מתהליך דינמי של הקבוצה וכהמשך לפעילות הקבוצה בשעות הבוקר.
הפעילות עצמה נעשית בשיתוף פעולה מלא עם צוות המורים והצוות המקצועי בבית הספר ובהמשך לכך עם המדריכים והמנהלים במסגרת הבלתי פורמאלית בישובים עצמם.
רוב הפעילות נעשית בשטח, תוך יציאה מחוץ למסגרת הכיתתית לפי מערך פעילות מובנה של המרכז.
חניכה ולווי פרטני לילדים נוער ואנשים מבוגרים
מפגשי טיפול פרטני, מתקיימים במרכז שבילים שבקיבוץ דליה. מבנה האבן הייחודי על צורתו העגולה, מאפשר עבודה ותצורת טיפול מיטבית ומכילה. למפגשים מגיעים ילדים,בני נוער, ומבוגרים הזקוקים להכוונה וחיזוק רגשי מחשבתי ופיזי.
תכנית הטיפול נעשית בשיתוף פעולה מלא מול ההורים אשר לוקחים חלק בתהליך.
לרוב, מתקיימים המפגשים בטבע, כמעט בכל מזג אויר כשלעיתים הוא המהות עצמה.
מטרת המפגש היא הקניית כלים לפיתוח הביטחון העצמי, תחושת הערך העצמי והמסוגלות בתהליך של העצמה וחוויה בטבע.
ליווי בבתי ספר - ליווי צוותי מורים
צוות המרכז מדריך ומלווה את המורים ואת הצוות המקצועי של בתי הספר השונים הנמצאים עימו בתהליך קבוצתי.
היות והתהליך הינו דינמי, מתקיימים מפגשי יעוץ וליווי בהתאם לצרכי הצוות והמערכת עצמה. כל זאת, מאפשר היכרות טובה יותר של המורה עם עצמו, חיזוק דרכו החינוכית ומתן כלים ליצירת אקלים כיתתי טוב יותר.
אירוח סדנאות
המרכז מארח גופים מקצועיים וחברות שונות לסדנאות בנושאי רוח וחינוך המותאמות באופן אישי ופרטני לכל קבוצה. הפעילות ברובה נעשית בטבע ומעודדת תהליכים דינמיים בתוך הקבוצה. בתום הסדנא מתכנסים לרוב לארוחה משותפת ושיתוף חוויות.
מסעות שטח
המרכז מקיים מסעות שטח לקבוצות חינוך בלתי פורמאלי מתוך הישובים. המסעות עצמם יכולים לארוך כמה שעות ועד מסע שנמשך שלושה, ארבעה ימים. הטבע והשטח, מאפשרים לקבוצה לעבור תהליכים משמעותיים, חינוכיים, ערכיים ודינמיים. צוות המרכז נוכח בכל שלב במסע, תומך ומלווה באופן מקצועי תוך שימת דגש על בטיחות וביטחון המשתתפים ונותן מענה לכל צורך שעולה בכל עת. כמות המדריכים מותאמת באופן פרטני לכל מסע. רכב שטח המכיל ציוד מקצועי מלווה את המסע באופן שוטף. המסעות מתקיימים בעיקר בסופי שבוע ובחופשות.
ערכים חינוכיים שלאורם אנו פועלים
הפעילות במרכז שבילים מפתחת מיומנויות וכישורים בשני מישורים עיקריים:
קבוצות גדילה וצמיחה לפיתוח התפיסה העצמית וחיזוק הביטחון העצמי, הגברת המודעות להתנהגות ולימוד מיומנויות חברתיות וחיים בקבוצה. התהליך נעשה במפגש אינטגרטיבי חד שבועי או דו שבועי המשלב שיחות, אתגר (פיזי, מנטאלי או רגשי), תחושות, מחשבות, תיווך, הכלה, רכות,בחירה ויצירה.
מכל משימה ניתן ללמוד על הדינאמיקה הקבוצתית, וההתגברות על האתגר מאפשרת התהוות של תהליכים קבוצתיים ובהם: גיבוש, בניית אמון בין חברי הקבוצה, טיפוח מנהיגות, פיתוח דרכי קבלת החלטות בקבוצה ועוד.
במהלך המפגש המנחה מקצה משימות שונות או מספר סיפור, מתווך ומשקף סיטואציות, נותן חיזוקים חיוביים במינון ובזמן הנכוןומסייע למשתתפים לעבד את החוויה.
ישנם ילדים יותר רגישים המתמודדים עם קשיים חברתיים ורגשיים
וחיים עם תחושת כשלון אשר פוגעת בדימוי העצמי שלהם וגורמת להם לוותר מראש על התנסויות. ילדים אלו זקוקים למקום בו הם יכולים להתבטא, להתנסות ולהתחזק בלי פחד ממה שיגידו ומאיך שהם יראו.
בסדרת המפגשים אנחנו לומדים להכיר אחד את השני, בונים יחסי אמון הדדיים ומכינים לכל ילד תכנית אישית של טיפול ואימון בטבע - בהתאם לצרכיו. במהלך המפגש הילד מקבל את האפשרות להוביל ולהבין שהוא יכול להצליח בכל פעם, צעד צעד, בדרך שלו ובלי לחץ.
התוצאות מאד מהירות ומעוררות השראה וגאווה עצומה בילד חווית ההצלחה מאפשרת לו להעזגםבמסגרת החברתית מול ילדים אחרים.
ילדים אינם זוכרים מילים, הם זוכרים חוויות.
ולכן למידה דרך התנסות היא אחד מעקרונות החשובים של מרכז שבילים. ההתנסות המעשית, באתגרים פיזיים, מנטאלים ורגשיים, בפרט ובקבוצה, מבטיחה למידה והפנמה טובה יותר של המסקנות האישיות שכל אחד מהילדים מפיק, מאירוע יחידני או קבוצתי.
כלים טיפוליים - למידה חוויתית, תובנות דרך התנסות
ילדים אינם זוכרים מילים, הם זוכרים חוויות. ולכן למידה דרך התנסות היא אחד מעקרונות החשובים של מרכז שבילים. ההתנסות המעשית, באתגרים פיזיים, מנטאלים ורגשיים, בפרט ובקבוצה, מבטיחה למידה והפנמה טובה יותרשל המסקנות האישיות שכל אחד מהילדים מפיק, מאירוע יחידני או קבוצתי.
כך לדוגמא אנו משתמשים פעמים רבות באש כפעילות לא ורבלית שממנה ניתן ללמוד רבות על ההתנהגות:
מי מדליק את המדורה, מי שולט?
האם קיים פחד ראשוני מההדלקה?
האם הילד מתכנן את צעדיו או עובר מיד לניסוי וטעייה?
האם הוא מצליח להדליק את המדורה לשביעות רצונו או נשאר מתוסכל ובלי מדורה?
מי שומר על גבולות המדורה ואולי גם על גבולותיו שלו?
מי מסתכן הרבה ואולי נוטל סיכונים בחייו האישיים?
באופן דומה - פעילות עם נרות בוערים מלמדת אותנו רבות על הצלחה וכשלון כשאנחנו מעבירים נר בין חברי הקבוצה במעגל, בארבעה סבבים שונים (סבב רגיל, סבב ללא דיבורים, סבב ללא דיבור עם טפטוף על היד וסבב הנעשה בעיניים עצומות). הסבבים האלו מייצרים המון תסכול והמון לכידות ומאפשרים הרבה מקום לחבריםלהעיר אחד לשני להראות מנהיגות, לכעוס, לדבר ועוד.
עוד כלי המשמש אותנו הוא בולי עץ ותחרות ניסור קבוצתית במסורים כהים
המייצרת יכולת התמדה ועמידה ביעדים. לעבודה עם העץ יתרונות רבים - היא מפעילה את חוש הריח, מאווררת הרבה רגרסיות החוצה ומשקפת מי מהמשתתפים עוזר זה לזה, מי מקפיד וחושב על בטיחותוהאם הבנות תופסות תפקיד מגדרי או שדווקא מנסרות בהתלהבות ובמרץ.
גובה
עבודה בגובה מפגישה מידית את הילד עם תחושת הפחד. הפחד נוכח מאוד וחשים אותו בכל מקום וכך אלמנט מרכזי זה, בנפשו של האדם, מקבל ביטוי מלא הן במרכז והן בשטח. כחלק מהתהליך אנחנו מסבירים את חשיבותו של מנגנון הפחד בנפש
וביחד עם הילד צומחים למעלה. אנו מלמדים את הילד לראות את הפחד, לדבר איתו, לווסת ולתחום אותו ולבסוף לנהל אותו ולהתגבר עליו. ילד ששולט בפחדיו שולט גם בכעסיו.
הטבע כמורה
העבודה במרכז מתרחשת עם הטבע, בטבע ודרכו, כאשר צוות המלווים מתווכים את הסביבה הטבעית וזורעים רגעים של תובנות חיים לתוכו.
לסביבה הטבעית מספר יתרונות משמעותיים:
טל רובין, מנהלת מחלקת חינוך בלתי פורמלי מטה אשר
ברניס וצוות השותפות
עדי הראל, מנהל בית הספר