058-77-47-566

אודות שבילים

אודות שבילים

על שבילים

שבילים – מרכז חינוך וטיול, נולד מתוך האמונה כי הטבע הוא המורה הטוב ביותר
וכי יכולים להתרחש בו תהליכים מחזקים ובונים לכל אדם, הן כיחיד והן כקבוצה.

כמי שגדל בקיבוץ, הקבוצה והיחד תמיד היו חלק ממני. עבדתי עם ילדים בחממות של הקיבוץ, הדרכתי נוער במסגרות שונות, בתנועה ובמערכות החינוך. לאורך השנים,כמטפל מוסמך ומדריך טיולים, גבר בי הרצון להמשיך וללוות ילדים ונוער,
להשפיע, לשנות, לעצב את עולמם, ולהעניק להם את התמיכה, העידוד, המילה הטובה והדחיפה הקטנהשיכולה לעשות הבדל גדול כל כך בחיי כל ילד.

מהמקום הזה הקמנו את מרכז שבילים כסביבה מפקחת, מבקרת ומאתגרת
בה ילדים ובני נוער יכולים לפתח כלים ואמונה ביכולתם על ידי התנסות בתהליכים המקבילים לסיטואציות מחייהם.

המרכז עובד הן ברמה הטיפולית פרטנית והן ברמת הקבוצה וכל העבודה במרכז מתבצעת בטבע ובאמצעותו.

היעוד שלנו

צמיחה אישית

להעניק לילדים ונוער תחושת ביטחון וערך עצמי ולהעלותם על מסלול של צמיחה אישית ושגשוג.

חווית שטח

לספק חווית שטח מעצימה וייחודית, הנוטעת תחושת ביטחון לאדם בסביבה הטבעית.

תרומה ועשייה

לקחת חלק בעיצוב דמותו של הנוער בארץ ישראל ולהכינו לאזרחות טובה ולחיים של תרומה ועשייה למען הזולת.

ערכים

לגעת בערכים הבסיסים של החברה בדגש על ערכי כבוד האדם, הקשבה, נתינה וענווה.

חיבור בין אדם לטבע

להוות גוף מוביל בתחום הטיול והסיור ולפעול לחיזוק החיבור בין האדם לטבע, תוך הדגשת ערכים של אהבת הארץ וידיעת הארץ ויצירת "סוכנים" המכבדים את הסביבה ופועלים עבורה.

העצמה

לסייע במיוחד לילדים ובני נוער שחשים כי אינם ראויים או שווים, עקב נסיבות חיים טראומטיות, בעיות התפתחותיות ובריאותיות שונות, או סביבות חיים שאינן תורמות לשגשוג ולהתפתחות מספקת של תחושת מסוגלות וערך עצמי – במשפחה, בביה"ס ובחברת השווים.

אנחנו מזמינים אתכם לקחת זמן ולחשוב על כך, שיש עוד דרכים לחנך
ושניתן לקדם גם את אלו הזקוקים לזווית אחרת.
מי ייתן ולא נפריע להם לעוף!

הצוות החינוכי

אנחנו מאמינים בתהליך חינוכי בונה, מכווין, מדריך ומשפיע אך עם זאת גם מאפשר מרחב לעיצוב עצמי.

תפקידו של צוות המרכז הוא לשקף ולתווך עבור החניכים את הסיטואציות, להאיר בהן צדדים מסוימים, להרחיב את חווית הילד וליצור אצלו תובנות חדשות כלפי עצמו וכלפי חבריו, לעזור לו לדייק את רגשותיו ומחשבותיו וע"י כך לבחור את התנהגותו.

כצוות חינוכי מטרתנו אינה בהכרח לספק תמיד את הפתרונות אלא לתת לחניכים להתחבט בשאלה ולנסות להגיע לפתרונות בעצמם. בעשותם כך הם מפתחים יכולות של מציאת פתרונות, איפוק, גמישות, הקשבה, תקשורת והגעה להסכמות.

מבנה המרכז

מרכז שבילים, מנוהל ע"י דותן שבתאי, בעל תואר ראשון בהיסטוריה עתיקה של עם ישראל מטפל מוסמך בשתי גישות קוגניטיביות של Team Therapy ו Pivot ומנחה קבוצות לנוער בסיכון. מדריך תו תקן של משרד החינוך והחברה להגנת הטבע .

במרכז שבילים קיימות שתי שלוחות מרכזיות בעשייה השוטפת:

שלוחת גלבוע

שלוחת גלבוע הוקמה בשנת 2013 והיא מונה כיום פעילות ב-9 בתי ספר וב-30 ישובים שונים.

שלוחת גלבוע מנוהלת ע"י שחר מרזל-
בעל תואר ראשון בגיאוגרפיה ולימודי א"י  ובוגר קורס מורי דרך.
שחר מביא איתו ניסיון עשיר בהדרכת ילדים, נוער ופנימיות קדם צבאיות.

שלוחת מטה אשר

שלוחת מטה אשר הוקמה בשנת 2015 מונה כיום פעילות בשני בתי ספר וב-20 ישובים.

השלוחה מנוהלת ע"י ליאת שפרמן-

תרפיסטית באמנות ותנועה, מטפלת זוגית ומשפחתית, מנחת קבוצות ובעלת תעודת הוראה וניסיון של עשרות שנים במשרד החינוך.

ערכי המרכז וערכים חינוכיים

אחריות ודוגמא אישית

המרכז מחויב, להישיר מבט לרגעים קשים ואי הצלחות ולתקן ולשפר את הנעשה, מתוך ראייה חינוכית הדוגלת בלקיחת אחריות. אנחנו מבינים כי התנהגותנו מעצבת ומשפיעה על התנהגותם של אחרים ומאמינים כי הרגע החינוכי האמיתי מתרחש, רק בשעה בה גדל האדם שמולך ולוקח עימו משהו להמשך הדרך.

בטיחות

המרכז מחויב לבטיחות הילדים והנערים ועוסק בנושא זה רבות, מתוך הבנה ואחריות אמיתיים המשקללים ניהול סיכונים תמידי במסגרת החוק. יתרה מזו, מרכז שבילים שם לו למטרה לחזק את אמונתם של הילדים בעצמם ע"י התנסויות שונות, תחת בקרה ופיקוח, המהווים רשת ביטחון לילד.

אמון

המרכז יצור מערכת יחסים בונת אמון, מכילה, מכווינה ומחזקת בכל הקשור לעבודת מטפל מטופל ולעולם לא ינצל את האמון והאחריות שניתנה לו.

יושרה ושקיפות

המרכז יתנהל על בסיס האמת והיושר עם כל הבאים בשעריו, יהיה שקוף במעשיו ויכבד את זמנם וכספם של לקוחותיו.

תודעת שרות גבוהה

המרכז מחויב לשלושה כללים עיקריים:

הלקוח הוא קודם כל אדם.
הלקוח מקבל תמורה מלאה בעד כספו.
השרות יהיה לעולם אדיב מנומס ועם חיוך
יוזמה וחדשנות

המרכז מעודד סקרנות, חדשנות ולקיחת יוזמה ככלי המהווה התנסות חשובה בתכנון הצבת יעדים ופיתוח מקצועי ואישי. אנו יודעים כי אלה דורשים אומץ לב וביטחון עצמי
החשובים כל כך לעיצוב דמותו של האדם הבוגר. המרכז ישאף לפתח את עצמו וליצור תנאים ופתיחות לרעיונות חדשים בתחומי העיסוק השונים.

רגישות חברתית וסביבתית

המרכז עובד מתוך מחויבות אמיתית לשמירה על עולם החי, הצומח והנוף, ומתוך ראייה המשלבת את האדם בכל אלה.

אג'נדה חינוכית

מרכז שבילים הוקם מתוך אמונה מוחלטת ביכולתו של כל אדם, בכל גיל –ילדים, בני נוער ומבוגרים, להשתנות. כפי שאמר פרופסור פוירשטיין (אוניברסיטה העברית ) "האדם הוא ישות משתנה ".

הערך המרכזי בעבודה במרכז שבילים, הינו המסוגלות העצמית (Self-efficacy) כלומר, תפיסתו של הפרט לגבי יכולתו לבצע התנהגות שתביא לתוצאה מסוימת ולמעשה - אמונתו של האדם בעצמו וביכולתו לבצע משימה.

מודל העבודה במרכז שבילים מבוסס על 4 שלבים השזורים זה בזה בכל מהלך העבודה:

שלב ראשון - בניית תחושת המסוגלות העצמית
יתבצע  באמצעות התנסות בהשלמת משימות והתמודדות תפקודית מולן, חיקוי התנהגות אחרים (מתן דוגמא אישית) ושכנוע מילולי ע"י המלווה, הנתפס כדמותמשמעותית וברת סמכא.
שלב שני - אי נוחות ופחד כמייצרים שינוי
זהו שלב קריטי במודל העבודה בו נוצר השינוי האמיתי, בעקבות שילוב בין יציאה מאזור הנוחות, המלווה בתחושת סכנה ופחד, ליצירת תחושות גבוהות של עוררות רגשית, בד בבד עם הקניית תבניות קוגניטיביות לשליטה ברגשות. למעשה מתקיימת התנסות עצמאית מיטיבהאל מול החוויה. "לילדים, יש צורך הישרדותי,חושי לטעום סכנה והתלהבות, זה לא אומר שהם צריכים לעסוק בפעילויות מסוכנות, אלא שהם צריכים להרגיש שהם נוטלים סיכון גדול. זה מפחיד אותם, אבל אז הם מתגברים על הפחדוכך מבינים משהו על עצמם.  "כשהם נותרים לבדם הם מקבלים אחריות מלאה על מעשיהם ועל ההשלכות של החלטותיהם, וזו חוויה מלהיבה." ( חנה רוזן 2012 )
שלב שלישי -הבחירה
כל עשייה שלנו מלווה בתהליך החלטה ובבחירה – חלקן בחירות מודעות וחלקן לא. לקום בבוקר זו בחירה, לצחצח שיניים זו בחירה, להתנהג כך או אחרת זו תמיד בחירה וגם לכעוס, לצעוק, לריב ולבכות  - אלו הןכולן בחירות. בעבודתנו במרכז אנחנו מראים לחניכים כי לכל בעיה או התלבטות קיימים יותר מפתרון אחד וכי אנו יכולים וחייבים ללמוד לבחור.
שלב רביעי - קבלת אחריות על הבחירות והמעשים והבנת משמעותם
בשלב זה אנחנו מבינים, מראים ומשקפים לחניכים כי לכל פעולה,התנהגות או אמירהשל הפרט בקבוצה יש תגובה ישירה היוצרת תזוזה לכיוון מסוים, חיובי או שלילי ולכן - על הפרטים להיות מודעים לעצמם, ולמצוא את הדרך לזהות את רגשותיהם ולחלוק אותםבאופן שלא יפגע באחר.

שרותי המרכז

20161223_104639

העברת תכנית פעילות ועבודה תהליכית ע"י צוות מרכז שבילים בתוך קבוצה,
נעשית בשעות הלימוד בבתי הספר ובשעות אחר הצהריים בישובים עצמם כחלק מתהליך דינמי של הקבוצה וכהמשך לפעילות הקבוצה בשעות הבוקר.
הפעילות עצמה נעשית בשיתוף פעולה מלא עם צוות המורים והצוות המקצועי בבית הספר ובהמשך לכך עם המדריכים והמנהלים במסגרת הבלתי פורמאלית בישובים עצמם.
רוב הפעילות נעשית בשטח, תוך יציאה מחוץ למסגרת הכיתתית לפי מערך פעילות מובנה של המרכז.

23-11-14-7
חניכה ולווי פרטני לילדים נוער ואנשים מבוגרים

מפגשי טיפול פרטני, מתקיימים במרכז שבילים שבקיבוץ דליה. מבנה האבן הייחודי על צורתו העגולה, מאפשר עבודה ותצורת טיפול מיטבית ומכילה. למפגשים מגיעים ילדים,בני נוער, ומבוגרים הזקוקים להכוונה וחיזוק רגשי מחשבתי ופיזי.
תכנית הטיפול נעשית בשיתוף פעולה מלא מול ההורים אשר לוקחים חלק בתהליך.
לרוב, מתקיימים המפגשים בטבע, כמעט בכל מזג אויר כשלעיתים הוא המהות עצמה.

מטרת המפגש היא הקניית כלים לפיתוח הביטחון העצמי, תחושת הערך העצמי והמסוגלות בתהליך של העצמה וחוויה בטבע. 

IMG-20150725-WA0003
ליווי בבתי ספר - ליווי צוותי מורים

צוות המרכז מדריך ומלווה את המורים ואת הצוות המקצועי של בתי הספר השונים הנמצאים עימו בתהליך קבוצתי.
היות והתהליך הינו דינמי, מתקיימים מפגשי יעוץ וליווי בהתאם לצרכי הצוות והמערכת עצמה. כל זאת, מאפשר היכרות טובה יותר של המורה עם עצמו, חיזוק דרכו החינוכית ומתן כלים ליצירת אקלים כיתתי טוב יותר.

20180329_113111
אירוח סדנאות

המרכז מארח גופים מקצועיים וחברות שונות לסדנאות בנושאי רוח וחינוך המותאמות באופן אישי ופרטני לכל קבוצה. הפעילות ברובה נעשית בטבע ומעודדת תהליכים דינמיים בתוך הקבוצה. בתום הסדנא מתכנסים לרוב לארוחה משותפת ושיתוף חוויות.

IMG_0266
מסעות שטח

המרכז מקיים מסעות שטח לקבוצות חינוך בלתי פורמאלי מתוך הישובים. המסעות עצמם יכולים לארוך כמה שעות ועד מסע שנמשך שלושה, ארבעה ימים. הטבע והשטח, מאפשרים לקבוצה לעבור תהליכים משמעותיים, חינוכיים, ערכיים ודינמיים. צוות המרכז נוכח בכל שלב במסע, תומך ומלווה באופן מקצועי תוך שימת דגש על בטיחות וביטחון המשתתפים ונותן מענה לכל צורך שעולה בכל עת. כמות המדריכים מותאמת באופן פרטני לכל מסע. רכב שטח המכיל ציוד מקצועי מלווה את המסע באופן שוטף. המסעות מתקיימים בעיקר בסופי שבוע ובחופשות.

ערכים חינוכיים שלאורם אנו פועלים

ענווה

אותו מקום באמצע, בין השחצנות לביטול העצמי המעביר את כל המסרים ללא צורך במילים.

לקיחת אחריות

תמיד לאמת ולעמת את הילד עם משמעות התנהגותו' ולהעניק שדרה ערכית, עוז ודימוי עצמי' שיכילו אחריות כוללת על מעשיו.

ראיית החלש

למצוא תמיד את המקום הקטן הזה בלב בכדי לסייע, לפעול ולגלות אמפטיה לאחד שצריך אותה יותר מכולם. אנחנו מעודדים ומחזקים את ערכי הכבוד והסובלנות בין בני האדם ומפתחים את יכולת הנתינה והעזרה לזולת.

אמירת אמת

להעניק את התחושה של שלווה בכל מעשייך ללא צורך לשחזר, להתגונן ולשקר.
להיות כן ופשוט בפיך בלבבך ובמעשיך.

נימוס

להעז אך גם לדעת לעצור, לכבד ולהיות מכובד ולבנות סביבה היוצרת גשרים תרבותיים בין אנשים, בכל מצב ובכל זמן.

תרומה

להרגיש את המקום הנפלא הזה של העשייה למען ושל לתת ללא רצון לקחת.

דוגמה אישית

זו היא מעלת המעלות – התנהגותך משפיעה על התנהגותם של אחרים, שפתך, על שפתם, חלומך מאיר את חלומם.

הפעילות במרכז שבילים מפתחת מיומנויות וכישורים בשני מישורים עיקריים:

המישור הקבוצתי

קבוצות גדילה וצמיחה לפיתוח התפיסה העצמית וחיזוק הביטחון העצמי, הגברת המודעות להתנהגות ולימוד מיומנויות חברתיות וחיים בקבוצה. התהליך נעשה במפגש אינטגרטיבי חד שבועי או דו שבועי המשלב שיחות, אתגר (פיזי, מנטאלי או רגשי), תחושות, מחשבות, תיווך, הכלה, רכות,בחירה ויצירה.
מכל משימה ניתן ללמוד על הדינאמיקה הקבוצתית, וההתגברות על האתגר מאפשרת התהוות של תהליכים קבוצתיים ובהם: גיבוש, בניית אמון בין חברי הקבוצה, טיפוח מנהיגות, פיתוח דרכי קבלת החלטות בקבוצה ועוד.
במהלך המפגש המנחה מקצה משימות שונות או מספר סיפור, מתווך ומשקף סיטואציות, נותן חיזוקים חיוביים במינון ובזמן הנכוןומסייע למשתתפים לעבד את החוויה.

המישור האישי

ישנם ילדים יותר רגישים המתמודדים עם קשיים חברתיים ורגשיים
וחיים עם תחושת כשלון אשר פוגעת בדימוי העצמי שלהם וגורמת להם לוותר מראש על התנסויות. ילדים אלו זקוקים למקום בו הם יכולים להתבטא, להתנסות ולהתחזק בלי פחד ממה שיגידו ומאיך שהם יראו.

בסדרת המפגשים אנחנו לומדים להכיר אחד את השני, בונים יחסי אמון הדדיים ומכינים לכל ילד תכנית אישית של טיפול ואימון בטבע - בהתאם לצרכיו. במהלך המפגש הילד מקבל את האפשרות להוביל ולהבין שהוא יכול להצליח בכל פעם, צעד צעד, בדרך שלו ובלי לחץ.

התוצאות מאד מהירות ומעוררות השראה וגאווה עצומה בילד חווית ההצלחה מאפשרת לו להעזגםבמסגרת החברתית מול ילדים אחרים.

ילדים אינם זוכרים מילים, הם זוכרים חוויות.

ולכן למידה דרך התנסות היא אחד מעקרונות החשובים של מרכז שבילים. ההתנסות המעשית, באתגרים פיזיים, מנטאלים ורגשיים, בפרט ובקבוצה, מבטיחה למידה והפנמה טובה יותר של המסקנות האישיות שכל אחד מהילדים מפיק, מאירוע יחידני או קבוצתי.

כלים טיפוליים - למידה חוויתית, תובנות דרך התנסות

ילדים אינם זוכרים מילים, הם זוכרים חוויות. ולכן למידה דרך התנסות היא אחד מעקרונות החשובים של מרכז שבילים. ההתנסות המעשית, באתגרים פיזיים, מנטאלים ורגשיים, בפרט ובקבוצה, מבטיחה למידה והפנמה טובה יותרשל המסקנות האישיות שכל אחד מהילדים מפיק, מאירוע יחידני או קבוצתי.

כך לדוגמא אנו משתמשים פעמים רבות באש כפעילות לא ורבלית שממנה ניתן ללמוד רבות על ההתנהגות:
מי מדליק את המדורה, מי שולט?
האם קיים פחד ראשוני מההדלקה?
האם הילד מתכנן את צעדיו או עובר מיד לניסוי וטעייה?
האם הוא מצליח להדליק את המדורה לשביעות רצונו או נשאר מתוסכל ובלי מדורה?
מי שומר על גבולות המדורה ואולי גם על גבולותיו שלו?
מי מסתכן הרבה ואולי נוטל סיכונים בחייו האישיים?

באופן דומה -  פעילות עם נרות בוערים מלמדת אותנו רבות על הצלחה וכשלון כשאנחנו מעבירים נר בין חברי הקבוצה במעגל, בארבעה סבבים שונים (סבב רגיל, סבב ללא דיבורים, סבב ללא דיבור עם טפטוף על היד וסבב הנעשה בעיניים עצומות). הסבבים האלו מייצרים המון תסכול והמון לכידות ומאפשרים הרבה מקום לחבריםלהעיר אחד לשני להראות מנהיגות, לכעוס, לדבר ועוד.

עוד כלי המשמש אותנו הוא בולי עץ ותחרות ניסור קבוצתית במסורים כהים
המייצרת יכולת התמדה ועמידה ביעדים. לעבודה עם העץ יתרונות רבים  - היא מפעילה את חוש הריח, מאווררת הרבה רגרסיות החוצה ומשקפת מי מהמשתתפים עוזר זה לזה, מי מקפיד וחושב על בטיחותוהאם הבנות תופסות תפקיד מגדרי או שדווקא מנסרות בהתלהבות ובמרץ.

גובה
עבודה בגובה מפגישה מידית את הילד עם תחושת הפחד. הפחד נוכח מאוד וחשים אותו בכל מקום וכך אלמנט מרכזי זה, בנפשו של האדם, מקבל ביטוי מלא הן במרכז והן בשטח. כחלק מהתהליך אנחנו מסבירים את חשיבותו של מנגנון הפחד בנפש
וביחד עם הילד צומחים למעלה. אנו מלמדים את הילד לראות את הפחד, לדבר איתו, לווסת ולתחום אותו ולבסוף לנהל אותו ולהתגבר עליו. ילד ששולט בפחדיו שולט גם בכעסיו.

הטבע כמורה

העבודה במרכז מתרחשת עם הטבע, בטבע ודרכו, כאשר צוות המלווים מתווכים את הסביבה הטבעית וזורעים רגעים של תובנות חיים לתוכו.

לסביבה הטבעית מספר יתרונות משמעותיים:

בטבע אין אפשרות לברוח

לא ניתן לעצור את הגשם או השמש והנוכחות הכול כך מורגשת של האילוצים מעצימה את הצורך לשלוט בהתנהגות, להתמודד ביעילות עם מצבי לחץ.

תחושת מסוגלות

ההצלחה בתנאי שטח מאתגרים מחזקת מאוד את תחושת המסוגלות והאמונה ביכולת להצליח בכל משימה, קשה ככל שתהייה, בחיים האישיים ובמסגרת הלימודית.

טבע יוצר פתיחות

החשיפה לטבע נוגעת בכל אחד והיא מאפשרת לנו להיפתח ולהירגע ובכך ליצור תנאים נוחים להפחתת אלימות ועיצוב התנהגות.

התמודדות בטבע ככלי מאיץ

השהיה בחוץ, בסביבה שאינה טבעית ומוכרת,דורשת התמודדות עם קשיים חדשים ויציאה מאזור הנוחות, המאיצה ומגבירה את הצמיחה האישית, ומביאה לשינויים מהירים הקורים ממש לנגד עינינו.

הטבע כגורם מבודד

במערך הבית ספרי, העבודה בחוץ, בשטח, מאפשרת למורים ולתלמידים לחוות אחד את השני ממקומות של שוויון ושל חוויה אנושית, ללא ההקשר הטעון של מידת ההצלחה בלימודים.

לפרטים נוספים ושאלות

אנא צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם

שאלות נפוצות

מה יש לנו להציע?
  1. פעילויות חינוך בלתי פורמאליים ליישובים, בדגש על בני נוער וילדים.
  2. חניכה וליווי לילדים ונוער בטבע בתהליך של העצמה וחוויה.
  3. ליווי מקצועי לצוותי מורים בבתי הספר ולצוותי חינוך.
  4. אירוח סדנאות בנושאי רוח וחינוך.
  5. מסעות שטח – יציאה למרחב הטבעי תוך יצירת שינוי במרחב הפנימי.
למי זה מתאים?
הפעילות במרכז שבילים מפתחת מיומנויות וכישורים בשני מישורים עיקריים: המישור הקבוצתי קבוצות גדילה וצמיחה לפיתוח התפיסה העצמית וחיזוק הביטחון העצמי, הגברת המודעות להתנהגות ולימוד מיומנויות חברתיות וחיים בקבוצה. התהליך נעשה במפגש אינטגרטיבי חד שבועי או דו שבועי המשלב שיחות, אתגר (פיזי, מנטאלי או רגשי), תחושות, מחשבות, תיווך, הכלה, רכות,בחירה ויצירה. מכל משימה ניתן ללמוד על הדינאמיקה הקבוצתית, וההתגברות על האתגר מאפשרת התהוות של תהליכים קבוצתיים ובהם: גיבוש, בניית אמון בין חברי הקבוצה, טיפוח מנהיגות, פיתוח דרכי קבלת החלטות בקבוצה ועוד. במהלך המפגש המנחה מקצה משימות שונות או מספר סיפור, מתווך ומשקף סיטואציות, נותן חיזוקים חיוביים במינון ובזמן הנכוןומסייע למשתתפים לעבד את החוויה. המישור האישי ישנם ילדים יותר רגישים המתמודדים עם קשיים חברתיים ורגשיים וחיים עם תחושת כשלון אשר פוגעת בדימוי העצמי שלהם וגורמת להם לוותר מראש על התנסויות. ילדים אלו זקוקים למקום בו הם יכולים להתבטא, להתנסות ולהתחזק בלי פחד ממה שיגידו ומאיך שהם יראו. בסדרת המפגשים אנחנו לומדים להכיר אחד את השני, בונים יחסי אמון הדדיים ומכינים לכל ילד תכנית אישית של טיפול ואימון בטבע - בהתאם לצרכיו. במהלך המפגש הילד מקבל את האפשרות להוביל ולהבין שהוא יכול להצליח בכל פעם, צעד צעד, בדרך שלו ובלי לחץ. התוצאות מאד מהירות ומעוררות השראה וגאווה עצומה בילד חווית ההצלחה מאפשרת לו להעזגםבמסגרת החברתית מול ילדים אחרים.
אנחנו מאמינים
אנחנו מאמינים בתהליך חינוכי בונה, מכווין, מדריך ומשפיע אך עם זאת גם מאפשר מרחב לעיצוב עצמי. תפקידו של צוות המרכז הוא לשקף ולתווך עבור החניכים את הסיטואציות, להאיר בהן צדדים מסוימים, להרחיב את חווית הילד וליצור אצלו תובנות חדשות כלפי עצמו וכלפי חבריו, לעזור לו לדייק את רגשותיו ומחשבותיו וע"י כך לבחור את התנהגותו. כצוות חינוכי מטרתנו אינה בהכרח לספק תמיד את הפתרונות אלא לתת לחניכים להתחבט בשאלה ולנסות להגיע לפתרונות בעצמם. בעשותם כך הם מפתחים יכולות של מציאת פתרונות, איפוק, גמישות, הקשבה, תקשורתוהגעה להסכמות.

כבר מפגישתנו הראשונה התרשמתי מדותן מייסד שבילים ומצוותו. הגישה החינוכית והטיפולית מועברת ומורגשת כבר מהרגע הראשון. הגישה שנותנת לכל אחד מקום להתמודדות, צמיחה, למידה והתקדמות. שרואה את הפרט ואת הקבוצה ומאפשרת לצאת למרחבים חדשים, מרחבי הטבע והנשמה. משנה לשנה כמות ואופי הפעילויות שאנו מקיימים עם מרכז שבילים עולה ומתפתחת בהתאם לצרכי השטח ולאור ההמלצות החמות והעדויות החיוביות שאנו מקבלים מהשטח על שיפור ברמה הפרטנית ובעיקר על שינוי חיובי באקלים החברתי וביכולת לפתור קונפליקטים. במסגרת שיתופי הפעולה עובדים מרכז שבילים בקבוצות גיל שונות מיסודי ועד תיכון ביישובים בתהליכים שנתיים. העברת סדנאות הכשרה וגיבוש לצוותי חינוך בלתי פורמאלי. מסע לילה לבני נוער. הכשרת מד"צים להעברת פעילות ברוח שבילים במחנה פסח. תהליכים שכבתיים שנתיים בבתי ספר בשיתוף צוות בית הספר, של החברה היהודית וכן החברה הערבית. העבודה מול מרכז שבילים הינה מקצועית ומסודרת. אנו נפגשים לעדכונים שוטפים ולסיכומי תהליכים וכן מקבלים שיקוף ושיתוף באופן רציף ושוטף. בברכה,

טל רובין, מנהלת מחלקת חינוך בלתי פורמלי מטה אשר

דותן היקר, אני רוצה להביע את הערכתי על שיתוף הפעולה והעבודה המשותפת שלנו לאורך השנה בכלל ובאירוח והפעילות עם שתי המשלחות השבוע בפרט. זכינו בשותף אמיתי שקשוב, בעל יכולת גמישות והתאמה ובעיקר נעים הליכות ואיש מקצוע נהדר. בתודה והערכה, ציפייה להמשך שיתופי הפעולה ואיחולי שנה טובה

ברניס וצוות השותפות

תוכנית שבילים החלה לפעול השנה בבית ספר" רגבה" בחודש אוקטובר בשכבה ד'. שכבה זאת התאפיינה בתקשורת בין אישית לקויה בין תלמידי הכיתה, שימוש באלימות פיזית ומילולית כאמצעי לפתרון בעיות חברתיות. תוכנית "שבילים" שנכנסה לשכבה הייתה אמצעי נוסף וחשוב ביותר כדי להתמודד עם התופעה. מדי שבוע ביום רביעי המשך שעתיים מגיעים שני מדריכים מטעם התוכנית ומקיימים עם התלמידים פעילויות מחוץ לכיתה ובתוכה. בפעילויות המועברות מתנסים התלמידים בתרגילים הדורשים מהם לבחון את עצמם ומצריכים שיתוף פעולה מצד שאר תלמידי הכיתה. לאחר כל פעילות מתקיימת שיחה ובה מועלות התובנות מהפעילות. לפעילות מתלווה באופן קבוע מחנכת הכיתה שמבחינתה זה סוג של מודלינג . שעתיים אלה מאפשרות לה להכיר לעומק את כלל התלמידים ולהמשיך את התהליך בכיתה. לאחר כחצי שנה של פעילות אני חייב לציין שבשלוש כיתות ד' השתנה האקלים הכיתתי. הילדים משתמשים באמצעים אחרים כדי לפתור קונפליקטים חברתיים . הילדים בציפייה לכל מפגש, למרות התהליך, הלא פשוט, של ההתבוננות הפנימית שהם נדרשים לעבור. תוכנית שבילים מתקיימת מדי שבוע במשך שעתיים ובה משתתפים כלל תלמידי הכיתה. חשוב מאוד לשמור על התהליך ועל המסגרת הקיימת היום. כל מסגרת אחרת שבה תועבר התוכנית תפגע בה : הפעלת התוכנית במשך חצי שנה לא תמצא את כל התהליך שהרי – לוקח זמן של הכרות, הכרת הכללים וברגע שמתחיל התהליך האמיתי הזמן יסתיים. גם מסגרת של שבוע כן ושבוע לא אינה מתאימה כיוון שזה יפגע ברצף. בלוח חופשות הקיים בבית הספר יצא לעיתים, שמפגשים יתרחשו אחת לחודש וגם זה, מן הסתם יפגע ברצף החשוב כל כך. חשוב ביותר להמשיך את התוכנית גם בשנת הלימודים הבאה במתכונתה הנוכחית.

עדי הראל, מנהל בית הספר

שמרו על קשר

אנחנו נשמח לשמוע מכם!

058-7747-566 | 054-7312-032

dnyr26@gmail.com

 

צור קשר

אנא הזן הודעה.

עקבו אחרינו בפייסבוק