שרותי המרכז
שרותי חינוך בלתי פורמאליים לישובים
העברת תכנית פעילות ועבודה תהליכית ע"י צוות מרכז שבילים בתוך קבוצה,
נעשית בשעות הלימוד בבתי הספר ובשעות אחר הצהריים בישובים עצמם כחלק מתהליך דינמי של הקבוצה וכהמשך לפעילות הקבוצה בשעות הבוקר.
הפעילות עצמה נעשית בשיתוף פעולה מלא עם צוות המורים והצוות המקצועי בבית הספר ובהמשך לכך עם המדריכים והמנהלים במסגרת הבלתי פורמאלית בישובים עצמם.
רוב הפעילות נעשית בשטח, תוך יציאה מחוץ למסגרת הכיתתית לפי מערך פעילות מובנה של המרכז.
חניכה ולווי פרטני לילדים נוער ואנשים מבוגרים
מפגשי טיפול פרטני, מתקיימים במרכז שבילים שבקיבוץ דליה. מבנה האבן הייחודי על צורתו העגולה, מאפשר עבודה ותצורת טיפול מיטבית ומכילה. למפגשים מגיעים ילדים,בני נוער, ומבוגרים הזקוקים להכוונה וחיזוק רגשי מחשבתי ופיזי.
תכנית הטיפול נעשית בשיתוף פעולה מלא מול ההורים אשר לוקחים חלק בתהליך.
לרוב, מתקיימים המפגשים בטבע, כמעט בכל מזג אויר כשלעיתים הוא המהות עצמה.
מטרת המפגש היא הקניית כלים לפיתוח הביטחון העצמי, תחושת הערך העצמי והמסוגלות בתהליך של העצמה וחוויה בטבע.
ליווי בבתי ספר - ליווי צוותי מורים
צוות המרכז מדריך ומלווה את המורים ואת הצוות המקצועי של בתי הספר השונים הנמצאים עימו בתהליך קבוצתי.
היות והתהליך הינו דינמי, מתקיימים מפגשי יעוץ וליווי בהתאם לצרכי הצוות והמערכת עצמה. כל זאת, מאפשר היכרות טובה יותר של המורה עם עצמו, חיזוק דרכו החינוכית ומתן כלים ליצירת אקלים כיתתי טוב יותר.
אירוח סדנאות
המרכז מארח גופים מקצועיים וחברות שונות לסדנאות בנושאי רוח וחינוך המותאמות באופן אישי ופרטני לכל קבוצה. הפעילות ברובה נעשית בטבע ומעודדת תהליכים דינמיים בתוך הקבוצה. בתום הסדנא מתכנסים לרוב לארוחה משותפת ושיתוף חוויות.
מסעות שטח
המרכז מקיים מסעות שטח לקבוצות חינוך בלתי פורמאלי מתוך הישובים. המסעות עצמם יכולים לארוך כמה שעות ועד מסע שנמשך שלושה, ארבעה ימים. הטבע והשטח, מאפשרים לקבוצה לעבור תהליכים משמעותיים, חינוכיים, ערכיים ודינמיים. צוות המרכז נוכח בכל שלב במסע, תומך ומלווה באופן מקצועי תוך שימת דגש על בטיחות וביטחון המשתתפים ונותן מענה לכל צורך שעולה בכל עת. כמות המדריכים מותאמת באופן פרטני לכל מסע. רכב שטח המכיל ציוד מקצועי מלווה את המסע באופן שוטף. המסעות מתקיימים בעיקר בסופי שבוע ובחופשות.
הפעילות במרכז שבילים מפתחת מיומנויות וכישורים בשני מישורים עיקריים:
קבוצות גדילה וצמיחה לפיתוח התפיסה העצמית וחיזוק הביטחון העצמי, הגברת המודעות להתנהגות ולימוד מיומנויות חברתיות וחיים בקבוצה. התהליך נעשה במפגש אינטגרטיבי חד שבועי או דו שבועי המשלב שיחות, אתגר (פיזי, מנטאלי או רגשי), תחושות, מחשבות, תיווך, הכלה, רכות,בחירה ויצירה.
מכל משימה ניתן ללמוד על הדינאמיקה הקבוצתית, וההתגברות על האתגר מאפשרת התהוות של תהליכים קבוצתיים ובהם: גיבוש, בניית אמון בין חברי הקבוצה, טיפוח מנהיגות, פיתוח דרכי קבלת החלטות בקבוצה ועוד.
במהלך המפגש המנחה מקצה משימות שונות או מספר סיפור, מתווך ומשקף סיטואציות, נותן חיזוקים חיוביים במינון ובזמן הנכוןומסייע למשתתפים לעבד את החוויה.
ישנם ילדים יותר רגישים המתמודדים עם קשיים חברתיים ורגשיים
וחיים עם תחושת כשלון אשר פוגעת בדימוי העצמי שלהם וגורמת להם לוותר מראש על התנסויות. ילדים אלו זקוקים למקום בו הם יכולים להתבטא, להתנסות ולהתחזק בלי פחד ממה שיגידו ומאיך שהם יראו.
בסדרת המפגשים אנחנו לומדים להכיר אחד את השני, בונים יחסי אמון הדדיים ומכינים לכל ילד תכנית אישית של טיפול ואימון בטבע - בהתאם לצרכיו. במהלך המפגש הילד מקבל את האפשרות להוביל ולהבין שהוא יכול להצליח בכל פעם, צעד צעד, בדרך שלו ובלי לחץ.
התוצאות מאד מהירות ומעוררות השראה וגאווה עצומה בילד חווית ההצלחה מאפשרת לו להעזגםבמסגרת החברתית מול ילדים אחרים.
טל רובין, מנהלת מחלקת חינוך בלתי פורמלי מטה אשר
ברניס וצוות השותפות
עדי הראל, מנהל בית הספר